az idegrendszerre utal, az emberi elmére, amely nemcsak az agynak nevezett szervünkben lakik, hanem egész lényünket áthatja. A külvilágból jövő információkat érzékszerveinken keresztül fogadjuk be. Látjuk a körülöttünk lévő világot, benne az embereket, a környezetet, az élőlényeket és a tárgyakat legyenek azok városok vagy az okostelefonunk. Halljuk a különböző hangokat az emberi beszédtől az állatok hangjain keresztül a külvilág zajáig, legyen az kellemes madárcsicsergés vagy félelmetes robbanás. Érezzük az illatokat, az ízeket, a nap melegét a bőrünkön, a sejem simogatását, a rózsa illatát, a cseresznye ízét, a nyári hőségben a fagyi hűsítő hatását.
a nyelvre utal, nemcsak a kimondott szavakra, mondatokra, hanem a „hangtalan nyelvre” – a mozdulatainkra, gesztusainkra is. Minden szó metafora, csak arra jó, hogy leírjon valamit. A “hajnal” szó jelző nélkül is előhozhat emlékeket. Számtalan asszociácviós lehetőséget rejt magában a béke, a szeretet és a fejlődés kifejezés. Mindenki mást ért alatta, ezért van a rengeteg félreértés, vita. A szavakba öntött gondolatok csak részben fejezik ki a beszélő élményvilágát. A felszín alatt a mélyben lappang a teljes emberi tapasztalás, amely minden esetben sokkal gazdagabb a kimondott szavaknál.
a számítógépek világából kölcsönzött kifejezés. A gondolataink mint mentális programok irányítják a viselkedésünket. Számítógépes hasonlattal élve, ha megváltoztatjuk mentális programjainkat, megváltozik a viselkedésünk is. Gondolatainkat felfoghatjuk szoftverprogramként, amely megbízhatóan működik. Az emberi lény olyan szuperkomputer, amelyhez elfelejtettek mellékelni használati utasítást. Az NLP-t tekinthetjük szoftverkézikönyvnek, amelyből megtudhatjuk, hogyan működik az elménk. A számítógépes hasonlatot továbbfuttatva a kívánt változást a viselkedést irányító mentális programok frissítésével tudjuk elérni.
Sokan azt hiszik, a tanulás nehéz dolog, hogy nem könnyű tanulni. Talán azért van ez, mert a hagyományos iskolarendszerben elvették a kedvüket. Hogyan tanul a gyermek? Játszva. Órákon át tud fókuszálni, és nem unja meg a legózást. Az NLP visszavarázsolja a tanulást játékká, nevetéssé, kísérletezéssé, amelyben biztonságos keretek között szabadíthatjuk fel képességeinket és hozzáférünk belső erőforrásainkhoz.
A célkitűzés művészet? Igen. Az a művészet, hogy úgy tűzöd ki a céljaidat, hogy azok elérhetőek lesznek. Te a problémákra vagy a célokra fókuszálsz? Ha folyamatosan a problémáink vannak előtérben, elveszíthetjük szem elől a céljainkat. A legfontosabb kérdés, amit érdemes feltenni magunknak: Mit akarok? Merj akarni, mert csak akkor tudod megvalósítani a céljaidat, ha el akarod őket érni. Még az Univerzum energiái is téged támogatnak!
Az NLP a kiválóság modellezésével indult. Feltételezték, hogy el lehet tanulni azt, amit valaki jól csinál, és miután ez működött, taníthatóvá tehető. Sajnos a modell nincs tudatában annak, hogyan csinálja. Az NLP eszköztára a gondolkodás belső szerkezetét hozza felszínre, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a kiválóság mintáit. Modellezéssel bármilyen tulajdonságot vagy képességet eltanulhatunk.
Az NLP az egyénen belüli harmóniát, a családon, a szervezeten belüli együttműködést állítja helyre. Fejleszthető a verbális és nonverbális kommunikáció. Feloldhatók, kibékíthetők a belső ellentmondások, átalakíthatók a korlátozó hiedelemek. Gyors, mély és tartós változás érhető el, amely elsősorban a viselkedésben vehető észre.
Az NLP nem valami felszínes hókusz-pókusz. Nem is filozófiai, netán vallásos jellegű hiedelemrendszer. A tanfolyamok nem életidegen, szakszavaktól hemzsegő előadások, hanem nagyon is gyakorlati élmények, ahol fontos az aktiv részvétel és a személyes megtapasztalás.